01 Oktober 2009

Rumah pelacuran

Rumah pelacuran merujuk kepada tempat kegiatan pelacuran dilakukan, ia memberikan para pelacur tempat untuk bertemu dan mengadakan hubungan seks dengan para pelanggan. Di sesetengah tempat, terdapat rumah pelacuran berlesen dan di banyak negara, tempat-tempat seperti rumah urut dibenarkan untuk berfungsi sebagai rumah pelacuran, dengan beberapa tahap peraturan dan kekangan. Terpulang padapengezonan, rumah pelacuran mungkin dihadkan kepada daerah lampu merah khusus atau 'zon-zon toleransi'. Alasan memberi keizinan sedemikian adalah bagi memudahkan pihak berkuasa memantau kebersihan, kesihatan dan kegiatan pelacuran ini.

Pelacuran adalah perbuatan menjual tubuh dengan harapan mendapat imbuhan seperti duit atau seumpamanya. Pelacuran sering di lakukan wanita sama ada dipaksa oleh sindiket dalang pelacuran yang di kenali sebagai bapak ayam. Malah ada juga wanita yang menjadi pelacur untuk mencari kesenangan dan kemewahan hidup. Pelacur juga tidak mengira pelanggan asalkan pelanggan tersebut membayar wang yang diminta dan seterusnya pelanggan tersebut bebas menikmati tubuh pelacur itu tanpa sebarang halangan.

Malah baru-baru ini trend pelacuran mula menular di kalangan gadis-gadis Melayu yang bermasalah. Malah ada di antara punca gadis-gadis Melayu terjebak dengan kegiatan pelacuran adalah di sebabkan beberapa faktor semasa. Di antaranya adalah di tipu sindiket yang menjanjikan peluang pekerjaan di bandar-bandar dengan gaji lumayan. Malah sindiket ini juga mensasarkan gadis-gadis kampung dan juga pelajar lepasan sekolah yang kebanyakan masih muda dan memerlukan pekerjaan. Malah faktor untuk mencari kesenangan hidup dengan mudah mendorong gadis-gadis melayu terjebak menjadi pelacur. Malah Gadis-gadis melayu yang terjebak dengan kegiatan pelacuran ini di lindungi oleh bapak-bapak ayam yang kebanyakkan tauke-tauke cina. Malah bapak ayam ini juga hanya menawarkan khidmat pelacur gadis Melayu pada pekerja-pekerja asing seperti Pekerja Bangladesh, Nepal, Myamar dan sebagainya . Ada juga bapak ayam ini enggan menerima pelanggan dari kalangan Lelaki Melayu. Malah pelacur gadis Melayu hanya boleh dilanggan oleh bukan Melayu sahaja. Harga setiap pelacur gadis Melayu begitu murah sekitar RM150 – RM 200 berbanding dengan pelacur dari kalangan bukan Melayu.

Beberapa akhbar berbahasa Melayu ada melaporkan kegiatan pelacuran di mana beberapa gadis Melayu melayan nafsu pekerja Bangladesh di rumah kongsi pekerja pada malam raya aidilfitri yang lepas. Peristiwa ini sungguh menduka citakan. dan sangat memalukan. Walaupun pihak polis berjaya menahan mereka, tetapi dengan hukuman yang ringan seperti denda tidak akan dapat membanteraskan kegiatan ini. Ada juga sindiket yang sanggup membayar denda untuk melepaskan pesalah-pesalah ini.

Kegiatan pelacuran di kalangan gadis-gadis Melayu perlu di banteraskan sehingga ke akar umbi. Orang Melayu sebagai kaum Peribumi di Malaysia harus sedar bahawa permasalahan ini perlu di basmi sepenuhnya. Jangan biarkan ia menjadi barah dalam masyarakat kita. Jangan sampai kita di labelkan sebagai kaum yang hina oleh kaum-kaum lain. Mampukah kita memerhati anak-anak gadis kita di jamah tubunhya oleh kaum-kaum pendatang dengan sewenang-wenangnya semata-mata kerana Duit yang tak seberapa itu. Jangan kita asyik sibuk berpolitik sedangkan permasalahan ini membarah dalam masyarakat kita.