06 Mei 2009

Risiko Servis Mulut



SEKS oral atau servis mulut ketika bercinta sudah menjadi variasi dalam menbina hubungan intim dengan pasangan. Namun salah seorang wanita bertanya kepada pakar sakit tuan, selamatkah melakukan kegiatan ini? Sebelumnya wanita ini mengaku dia pernah membaca di akhbar bahawa servis mulut tak selamat jika alat lelaki luka, meski pun lelaki tak menghidap sebarang penyakit seksual? Atas alasan ini inilah wanita ini menolak tiap kali pasangannya mengajak melakukan seks oral.

Dia hanya mahu melakukannya jika pasangannya mengenakan kondom. Kerana takut kena penyakit akibat servis mulut pada pasangannya. Terkena luka atau tertular penyakit ketika aktiviti seks oral tentu bervariasi, serta bergantung bagaimana pasangan melakukan servis mulut ini. Cunnilingus dan fellatio merupakan aktiviti terpopular seks oral. Namun penyakit seksual ini (Seperti sifilis, gonorrhea atau klamidia) hanya dapat menular jika salah satu pihak sudah menghidapnya.

Namun jangkitan penyakit seksual lain masih ada peluang menular jika anda dan pasangan melakukan seks oral dengan dua cara tersebut. Bagaimana pun sudah tentu ada beberapa langkah pencegahan agar penularan tidak terjadi iaitu :

Gunakan kondom kala fellatio dan dental dam untuk cunnilingus
Hindari seks oral semasa anda atau pasangan menhidap penyakit pada gigi/gusi atau penyakit lain yang melibatkan mulut, kerongkong atau bibir
Hindari seks oral jika pasagan atau anda terkena penyakit di wilayah alat kelamin seperti infeksi ragi atau infeksi saluran kemih

Jenis seks oral lainnya adalah “oro-anal sex” di mana ia di lakukan dengan meransang anus pasangan dengan lidah atau bibir. Kerana anus merupakan wilayah yang tidak pernah bersih, aktiviti ini berpontensi menjadi sarana penularan kuman-kuman ke mulut. Beberapa penyakit yang mungkin terjadi adalah salmonella, Hepatitis A, B, dan C serta cacing.